Saturday, May 10, 2014

Misuse Of PIN Given To FAKE Bank Staff

बैंक अधिकारी बन पासवर्ड पूछा और निकाल लिए 54 हजार रुपए-Bhaskar.com

इंदौर. खुद को पंजाब नेशनल बैंक का अधिकारी बताकर एक बदमाश ने फोन पर एक व्यक्ति को बातों में उलझाकर 54 हजार रुपए अकाउंट से निकाल लिए। फोन पर बातें करते हुए बदमाश ने उसे होल्ड पर रहने का बोला और पांच-पांच मिनट के अंतराल में 10 किस्तों में आधा अकाउंट खाली कर दिया।
 
परेशान व्यक्ति जब बैंक पहुंचा तो शिकायत के दौरान भी बदमाश ने 27 हजार रुपए निकाल लिए। ताबड़तोड़ बैंककर्मियों ने  अकाउंट क्लोज किया तो उसके तीन लाख 20 हजार रुपए बच गए। 
 
वारदात दिनेश पिता सुंदरलाल चौरसिया निवासी बजरंग नगर के साथ हुई। दिनेश ने बताया वे वॉटर प्यूरीफायर कंपनी में काम करते हैंं। शनिवार को भमौरी इलाके में जा रहे थे तभी दोपहर में उन्हें मोबाइल पर (7631213027) नंबर से फोन आया।
 
फोन करने वाले ने कहा मैं पीएनबी बैंक से बोल रहा हूं..आपने आपका आधार कार्ड पंजीयन नहीं करवाया है। इसलिए आपका अकाउंट और एटीएम कार्ड क्लोज किया जा रहा है।

नया कोड देकर पुराना पूछा

दिनेश ने बताया फोन करने वाले ने मेरा नाम पूछे बिना ही मेरा अकाउंट नंबर बताया और पूछा इसे चालू रखना है या नहीं। मैंने जवाब दिया हां चालू रखना है सोमवार को आधार कार्ड जमा करवा दूंगा। इस पर उसने कहा कि ठीक है बैंक अकाउंट तो आपका चालू रहेगा लेकिन एटीएम कार्ड का नया पासवर्ड (5129) आप नोट कर लो।
 
मैंने नंबर नोट किया तो उसने मुझे एटीएम पर लिखे 16 अंकों का नंबर भी फोन पर बताया। उसने मुझसे पुरना पासवर्ड पूछा तो मैंने बता दिया। जैसे ही पासवर्ड बताया वैसे ही उसने कहा फोन होल्ड पर रखना काटना मत एक मैसेज तुम्हे मिलेगा।
 
पल भर में ही मेरे मोबाइल पर पहला मैसेज दो हजार निकलने का आया फिर हर पांच मिनट में मेरे अकाउंट से दो हजार रुपए कटने लगे। इसके बाद मैं बैंक पहुंचा औरं सायबर सेल में भी शिकायत दर्ज कराई।
Man gives PIN to ‘bank staffer’, Rs 50,000 siphoned off-Times of India-11.05.2014
MUMBAI: Within days of opening a new account with a private bank at a branch in Vasai, a 30-year-old man was conned into giving away his bank details and personal identification number (PIN) to a caller, who siphoned off Rs 50,000 from his account. The money was withdrawn from an ATM in New Delhi. 

Fardeen Sayed (30), a resident of Vasai Koliwada, opened an account with Axis Bank at its Vasai branch on May 4 and he deposited Rs 50,000 that day. Two days later, Sayed reportedly received a call and the person identified himself as Amit Mishra, an employee of the same bank. Mishra spoke to Sayed with such conviction that he gained his confidence and asked for his bank account details, including PIN, apparently for some bank work; Sayed, convinced by Mishra's glib explanations, parted with the details. 

On May 7, when Sayed visited the bank, he learnt that Rs 50,000 had been withdrawn from his account on May 6. On asking around about Mishra, the bank told him that they did not have any employee by that name. The officials also told him that they have been educating customers against giving away any bank information, especially PINs, to anyone, even if they pose as bank employees either on the phone or in person. 

Sayed lodged a complaint with the police. An investigation revealed that the call was made to Sayed from Raipur and the cash was withdrawn from an ATM in New Delhi. The police pointed out that considering that Sayed himself had given away the details to the conman, the bank could not be held responsible for the money being siphoned off. But they are investigating how the fact that Sayed had just become a new account holder in the bank and his cellphone number were leaked. The police are also looking at other people who may have recently opened a new bank account there. 
Link Times of India

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